torsdag 27. februar 2014

Blogg til presentasjon og refleksjon – læring


Som det fremkommer av mitt første innlegg er jeg ingen aktiv blogger. Min rolle i bloggverden har i
større grad vært som «titter». Jeg har fulgt og lest blogger i mange år og enkelte blogg-presentasjoner har jeg lest med blandet fryd. Jeg har fulgt blogger som har gitt meg mye fagkompetanse og grunnlag til å reflektere over eget arbeid. eks.:

Osv.

Jeg har også fulgt blogger av mer privat karakter som omhandler reiseskildringer, ulike fritidsaktiviteter, men også blogger hvor jeg har hatt mulighet til å følge familie og venner med ulike aktiviteter.

Pias verden er en blogg som jeg periodevis har lest og som har vært morsom å følge. Dette er en blogg som henter frem latter og glede. 

Det er ikke alle bloggene jeg har lest/vært innom som har gitt meg like mye nyttig informasjon. Blant annet en del blogger som går under fellesbetegnelsen «rosa-blogger». Dette er blogger som gir meg noene tanker om muligheter blogging gir til å presentere ulike ting i det offentlig rom. 

Som bloggleser bør en være klar over at det er mulig for alle å opprette en blogg helt gratis og alle kan skrive kommentarer i en blogg. En kan ikke bare få mene noe, men det en mener kan publiseres uten sensur og kvalitetssikring og er tilgjengelig for å leses av alle kostnadsfritt.

Oppgaven handler vel mer om å bruke blogg som verktøy i undervisningssammenheng?

Ut fra erfaringer som bloggleser ser jeg nødvendigheten av å bevisstgjøre elevene om etikk, lover og regler om blogging og forsiktigheten av hva som presenteres i bloggene. 

Blogging gir mulighet til å legge ut ulike presentasjoner i form av tekst, lyd, bilder, videoer, lenker osv på en rask og effektiv måte for elever og lærere. Kommentarmuligheten i bloggene gir også mulighet for raske tilbakemeldinger, både mellom lærer/elev og elev/elev. Derfor tenker jeg meg at blogging kan være en effektiv metode for formidling og kommunikasjon. I mitt fag som er matematikk ser jeg store utfordringer med å skrive matematiske notasjoner i html.
  
Likevel er jeg usikker på om blogg er det riktige verktøy i opplæringssammenheng. Jeg er usikker på om alle elevene finner seg like komfortabel med å bruke blogging i læring. Dette med tanke på at presentasjonene legges ut i all offentlighet og som også gir mulighet til å vurderes i det offentlige rom. 

I dag har vi lukkede systemer (LMS’er, Google osv...) som gir samme muligheter som blogg for presentasjon av fagstoff, læringsressurser, kommunikasjonsmuligheter.

Ut fra det jeg kan se og lese av erfaringer fra lærerer som har brukt blogg i undervisningssammenheng, er det delte meninger. En del lærere har meget god erfaring, mens andre har det motsatt.


Ingen kommentarer: